Milyen zenéket hallgattam idén? | Spotify Wrapped 2020

Van valami decemberben, amit még a karácsonynál is jobban várok és az nem más, mint a Spotify Wrapped. Az év végén a streaming app felhasználói megkapják az egyéni éves statisztikáikat, amikből kiderül, hogy ki mely dalokat és előadókat hallgatta a legtöbbet. Természetesen rögtön rávetettem magam a statisztikákra és nem mehetek el szó nélkül amellett, hogy hogyan alakultak idén a zenehallgatási szokásaim.

Azt kell, hogy mondjam, hogy idén mindenképp a zene uralta a Spotify-omat. Sajnos tavaly ősszel felhagytam a podcastok hallgatásával és egészen az idei év novemberéig nem hallgattam meg egy podcast epizódot sem. Úgyhogy idén az én statisztikáimból kimarad ez a műfaj, de ettől függetlenül van miről beszélni zenei téren. Idén összesen 48.532 percet töltöttem zenehallgatással, ami majdnem 8.000 perccel több, mint a tavalyi teljesítményem. Ebben az évben valóban a Spotify volt az, amit a legtöbbet használtam zenehallgatásra, szinte csak ehhez a streaming platformhoz fordultam, ha zenét akartam hallgatni.

Két szokásom is jól kivehetővé vált a statisztikákból. A Spotify szerint idén összesen 2.800 előadót hallgattam meg, abból pedig 1.858 teljesen új volt számomra. Ez egyrészt abból adódott, hogy minden héten meghallgattam az "E Heti Kaland" ("Discover Weekly") című lejátszási listámat, ami minden hétfőn frissül a Spotify által összeválogatott zenékkel. Ebben a listában általában feltörekvő előadókkal találkoztam össze, néha felbukkant egy-egy ismerős név, de a 30 dalos lista nagyrészt számomra ismeretlen zenészekkel volt tele. Így nem volt nehéz összehozni ezt a magas számot. De ehhez még az is hozzájárulhatott, hogy az év első felében nagyon sokat hallgattam különböző lejátszási listákat a szakdolgozatom írása közben. Ráadásul olvasás mellé is szívesen választok olyan playlistet, ami illik a könyvhöz, úgyhogy nem nehéz összetalálkozni ilyen módon új előadókkal.

A műfaji leosztás nem hozott nagy meglepetést. Az első helyet a pop szerezte meg. Azt hiszem, hogy elég sok zene kaphatja meg ezt az általános kategóriát, mert szerintem nagyon sok olyan dalt hallgattam idén, ami inkább vegyes műfajú volt, például pop elektronikus elemekkel. Ezért is csodálkozom, hogy az elektronikus műfaj egyáltalán nem szerepel a TOP 5-ben, pedig idén rengeteg EDM és trap zenét hallgattam. A második helyet a rap nyerte el, ami szintén nem meglepetés. Noha idén nem jártam annyit hip-hop táncra, azért anélkül is hallgattam eleget ezt a műfajt. Idén rengeteg rap album jelent meg, amik között nagyon sok az egy órán felüli hosszúságú, úgyhogy ezek az albumok is hozzásegítették a műfajt ahhoz, hogy a második helyre bekerüljön. A harmadik helyezett a soundtrack lett, ami a korábban említett okok miatt kerülhetett fel a top listára. Olvasás mellé szeretek soundtrack-eket és instrumentális zenét hallgatni, ezért is fért fel a dobogóra ez a műfaj. A negyedik helyet a latin foglalja el. Természetes, hogy a top 5-ben szerepel, hiszen egy jó fülbemászó latin dal egy szempillantás alatt felkerül a kedvenc dalok listájára. Az ötödik helyen pedig a spanyol indie pop szerepel. Minden évben az a tervem, hogy több spanyol indie-t hallgatok és valamilyen szinten sikerül is elérnem, de még mindig kevésnek tartom. Nagyon örülnék, hogyha a következő években magasabb pozícióba tudnám feltornázni ezt a műfajt, mert nagyon közel áll a szívemhez.

Idén is, mint mindig, ha nosztalgikus hangulatba kerültem, akkor a 2000-es évekhez tértem vissza. Habár azt el kell mondanom, hogy egy könyv miatt a 60-as évek zenéjébe is belekóstoltam, de nem mélyültem el benne teljes mértékben. A 2000-es éveken kívül még a 30-as, 40-es évek zenéihez is szívesen visszatérek, kicsit komfortzenének érzem a klasszikus jazz dalait. A kedvenc nosztalgikus számom idén a Quizás, Quizás volt a Buena Vista Social Clubtól. Tavaly kezdtem el hallgatni kubai zenét (szintén egy könyvnek köszönhetően) és azóta is gyakran előveszem a kubai playlistjeimet. A Buena Vista Social Club az egyik legismertebb formáció és nagyon szeretem a zenéjüket, a Quizás, Quizás pedig szerintem az egyik legjobb számuk.

A leghallgatottabb dalom idén az Uebok (Gotta Run) volt Apashe-től és Instasamkától. Az Uebok egy tradiciónális orosz dalra épít és igazi szláv diszkó hangulatot áraszt magából, kifejezetten a vége. A Spotify szerint 166-szor hallgattam meg idén (ami nekem kicsit kevésnek tűnik...) és a legtöbbet a megjelenés napján streameltem. Kristály tisztán emlékszem arra a napra és hogy mi volt az első reakcióm, amikor meghallottam a dalt. Nemcsak a dal, de a videóklip is a kedvencem idén, úgyhogy mindenképp nézzétek meg azt is! A Spotify szerint pionír is vagyok, mert Apashe másik dalát, a Behind My Eyest azelőtt hallgattam meg, mielőtt elérte volna az 50.000 streamelést. Annyit azért még hozzáfűznék ehhez, hogy szerintem nagyon sok olyan dal volt idén, amit ezelőtt a szám előtt hallgattam meg, de talán a Behind My Eyesnak lehet a legtöbb streamelése közülük, ezért emelhette ki ezt a dalt a Spotify.

A TOP 5 legtöbbet streamelt dalom között ott van még Travis Scott dala, a HIGHEST IN THE ROOM, amit mindenképp Matt Steffanina koreográfiája miatt szerettem meg (és amit amúgy meg is tanultam karantén idején). Egy új felfedezésem, Mougleta lett a harmadik helyezett a Valentino Rossi című dalával, amiről azt gondoltam, hogy biztos, hogy az első helyet fogja megszerezni, mert rengeteget hallgattam. Egyszerűen megunhatatlan az a szám! A negyedik helyen a már említett Behind My Eyes szerepel, az ötödik pedig Dua Lipa Don't Start Now című dala lett.

A legtöbbet streamelt előadóm természetesen Lana Del Rey lett, ahogy a korábbi években is. Idén 2.438 percet töltöttem vele, ami egy kicsivel több, mint a tavalyi évben volt. Ez azért furcsa, mert tavaly jelent meg a legutóbbi albuma, ezért akkor szerintem sokkal többet hallgattam, de úgy látszik idén ezt is sikerült túlteljesítenem. A leghallgatottabb dal tőle pedig a Happiness is a Butterfly volt, ami idén nagyon a szívemhez szólt, így nem csoda, hogy annyit hallgattam.

A TOP 5 legtöbbet streamelt előadóim közé végre bekerült Apashe, ráadásul a második helyre. Rengeteg hallgattam a korábbi években is, de valamiért sose került be a TOP előadók közé, de idén végre elfoglalhatta megérdemelt helyét. Ráadásul ő az egyetlen férfi előadó a legjobb öt között, mert mögötte Dua Lipa, BANKS és Ariana Grande helyezkedik el. Annyit hozzátennék, hogy Ari minden évben ott van a legstreameltebb előadóim között, pedig csak egy maréknyi dala van, amit hallgatni szoktam és ezért nem is szoktam rá kedvenc előadóként tekinteni. De ettől függetlenül nagyon szeretem a zenéjét. Dua Lipa az idei albumával is megnyert magának, úgyhogy nem csoda, hogy harmadik helyezett lett. BANKS pedig szintén megérdemelte, hogy bekerüljöna  TOP 5-be, hiszen ő az egyik kedvenc énekesnőm.

Az idei Spotify statisztikám nagyon jól visszatükrözi azt, hogy mi is történt velem ebben az évben. Az idén kialakult szokásaimmal is nagyon elégedett vagyok, úgyhogy továbbra is folytatom majd az új előadók felfedezését!

Nektek hogyan alakult az idei évetek zenei téren? Melyik dalt hallgattátok 2020-ban a legtöbbet? Na és ki lett a kedvenc előadótok? Írjátok meg kommentben! Mivel itt az év vége, folytatni fogom az összefoglaló bejegyzéseimet, úgyhogy mindenképp legyetek résen a következő hetekben!

2 megjegyzés:

  1. Láttam a Spotify Wrapped-edet Instán, és belehallgattam Apashe számaiba, hát el voltam ájulva. Megmutattam a barátomnak, ő is imádta, úgyhogy már ketten is partizunk a zenéire neked köszönhetően! :D

    VálaszTörlés

Kövess Instán!